tisdag 26 maj 2015

Grottmannen

När jag skrev om herr Horsts bok Jakthundarna avslutade jag med att jag kunde tänka mig läsa mer av honom och nu har jag gjort det. Grottmannen är lika bra som den boken och jag hade stor behållning av att läsa dem båda.

Boken börjar med en man som påträffas död i sitt hem, ensam och övergiven, saknad av ingen. Tyvärr ett inte så ovanligt fenomen nu längre. Lite senare hittas ytterligare en man under en gran. Även han verkar ingen sakna, men finns det fler likheter mellan männen? Kände de varann?

Polisens utredare William Wisting blir satt på fallet som snart växer i omfång och man förstår att det finns fler kroppar att finna. Frågan är bara var? Och vem har haft ihjäl dem? Och är denne verkligen den han utger sig för att vara?

Wistings dotter Lina blir som journalist även indragen i dramat och upplösningen blir tyvärr lite typisk och Hollywoodsk, men jag förlåter det. Boken som helhet är helt okej. Perfekt som sommarläsning vid poolkanten eller i hängmattan.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar