onsdag 27 juli 2016

This is England!

Redan 2006 kom filmen This is England och när jag såg den första gången blev jag förälskad direkt. I allt. Karaktärerna, storyn, musiken, dialogen, kläderna, värmen, humorn. Allt. Det faktum att karaktärerna var i ungefär samma ålder som jag själv, gjorde igenkänningsfaktorn hög och det var bitvis som att uppleva allt igen. Underbart.

För ett tag sedan upptäckte jag av en slump att det gjorts en TV-serie som tog vid där filmen slutade. Jag började se avsnitt ett som utspelar sig tre år efter filmen. Jag var fast direkt och slukade hela serien. Den är uppdelad i tre säsonger som utspelar sig 1986, 1988 och 1990. Nästan alla karaktärer finns med från filmen och genom hela serien och det coola är att de åldras naturligt då den är inspelad under flera år. Huvudpersonen Shaun, som i filmen är 11-12 år är således i sista säsongen 18-19 år och även i verkligheten.

Jag gillar normalt inte serier som numera är så populärt, men denna slukade jag i ett svep och skulle lätt kunna se igen. Gillar man engelska filmer och realistiska draman och dessutom bra musik, då är detta ett måste. Bättre är svårt att finna. Själv pendlade jag mellan skratt och gråt och var helt tagen efter varje avsnitt.

Se den!

Filmen finns på Netflix och serien än så länge på SVTPlay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar