fredag 29 november 2013

Svarta lådan är full av spänning

Michael Connely - denne gigant bland giganter - för att travestera Ernst-Hugo. Hur många böcker har karln skrivit egentligen? Många. Jag har inte läst dem alla, men en ansenlig mängd och det otroliga med denne man är hur han kan hålla så hög kvalitet. Bok efter bok.

Svarta Lådan handlar om Connellys vapendragare Harry Bosch som återigen tar sig an ett "cold case". Denna gång är det dock ett fall han började utreda 20 år tidigare, men p g a de vid tidpunkten pågående kravallerna i LA, lev han tvingad att släppa fallet. Nu får han chansen att avsluta fallet och med sin typiska och envetna envishet, börjar han gräva där ingen grävt innan och fråga de frågor ingen ens tänkt att det kunde finnas ett svar på. Men Harry får svar och han hittar samband ingen visste fanns. Och när chefen vägrar ge honom tillräckliga resurser, tar han semester och fortsätter sökandet själv.
 
Connellys styrka är att allt han skriver framstår som fullt möjligt. Det är fiction, visst, men man får hela tiden känslan av att det skulle kunna vara såhär. Det är trovärdigt, helt enkelt. Och spännande. Åtminstone jag har svårt att lägga ifrån mig boken, utan vill hela tiden läsa vidare.

Under tiden jag läste boken läste jag också att man håller på att göra en film om Bosch. Det var på tiden. Då kom ju frågan direkt - vem ska spela Bosch? Efter lite googlande får jag veta att det blir Titus Welliver, en amerikansk skådespelare som man sett i många biroller och känner väl igen. Han är bra. Om han blir bra i rollen som Bosch återstår att se. Intressant ska det bli i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar