tisdag 8 juli 2014

Getingfabriken

När jag läste om Getingfabriken av Iain Banks blev jag fascinerad och direkt kände jag att jag måste läsa denna bok. När jag senare dessutom läste en del citat ur recensioner och att den fanns med på en lista över århundradets bästa romaner, såg jag än mer fram emot att läsa den.

Men oj, vilken besvikelse. "Skräckhistoria" och "ondskefull och läskig", var ju några omdömen den fått, men jag undrar om det var samma bok vi läste. Var fanns skräcken och det läskiga? Visst, det handlar om en grabb som nog kan räknas till de ondskefullas skara, men allt är ju bara antydningar och hans egna återberättelser av tidigare händelser, vilka han utan större inlevelse klargjorde. Jag blev riktigt besviken och kände mig lurad på konfekten.

Inte ett dugg jävla läskigt eller hemskt. Har man verkligen avtrubbats så pass sedan 1984 då den kom ut, eller är det bara jag som tycker så helt annorlunda? En bit in i boken började jag bläddra fram några sidor för att tjuvkolla om det eventuellt skulle hända nåt snart. Det gjorde det aldrig.

Det bästa med boken är omslaget som är ett av de snyggaste jag sett på länge.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar