måndag 19 januari 2015

Är det jag som inte förstår?

Kan det vara så att jag nu läst så många deckare/thrillers/kriminalböcker att jag blivit immun? Eller är min smak så annorlunda de flesta andras?

Denna bok har ju fått lysande recensioner överallt och på bloggar lite här och var, så de flesta tycker att den är bra och att författarinnan Mo Hayder skriver otroligt spännande och denna gång även en äcklig story. Jag blev inte ett dugg berörd.

Det börjar bra med en mördare som har ihjäl unga kvinnor, våldtar dem och slutligen syr in en fågel i deras bröst. Fan, det låter ju som en kanonbok och kan ju inte vara dålig. Eller?

Men hur mycket jag än läste/lyssnade, så blev det för mig aldrig spännande. Det blev bara rörigt och ointressant. Det mördas lite grann och man hittar nya lik. Kriminalkommissarie Jack Caffery jagar och funderar, tänker och klurar och får till slut upp ett spår. Vips är sagan slut och ordningen återställd. Ungefär så upplever jag boken - man läser och läser och så tar den slut. Ingen spännande upplösning eller cliffhangers däremellan. Den tar bara slut. Tråkigt!

Finns hos Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar