söndag 21 juni 2015

Nyfiken, ja. Förundrad? Jo, lite!

Richard Dawkins är något av en hjälte och efter att ha läst några av hans böcker tidigare, var det nu dags att ta itu med hans självbiografi Nyfikenhet och förundran.

Detta är första delen av hans biografi och den redogör för hans uppväxt, skolgång och starten på hans professionella karriär, fram till hans debutbok Den själviska genen. Andra delen kommer tydligen i november i år och den ser jag mer tillförsikt fram emot.

Hur var det då att läsa denna bok om en av världens samtida mest utskällda vetenskapsmän? Det var lite upp och ner, eller si och så, om man bättre gillar det uttrycket.

Den börjar med hans uppväxt och till och med en del om hans förfäder som ju format honom. Den delan är riktigt bra och intressant. Man får ju som alltid när man läser biografier, en delvis ny och annorlunda bild av huvudpersonen. Det är bra.

När historien når fram till hans forskningar och studier, blir det ibland lite segt. Till exempel redogör han ganska ingående för hur han studerar kycklingar och räknar på vad och hur mycket de pickar med näbben, då tappar jag intresset för en stund. Jag fattar att arbetet han gör ligger till grund för hans senare forskning och det tycker jag är intressant, men när han drar upp långa sannolikhetsberäkningar och slutsatser, då är jag lost.

Men så rinner historien på och han berättar om nya människor, nya möten, sin fösta fru osv. Då blir det genast intressant igen. Så där håller det på och i slutet av boken blir det ganska intressant igen.

Med tanke på att han är en av världens mest kända och ivriga ateister, är det förhållandevis lite av det i bikten. Det beror på att som ung var han troende och tog t o m nattvarden. I sena tonåren verkar han ha vaknat och vänt kappan mot vinden. Hans ateism grundar sig ju i hans arbete och forskning om arternas utveckling, vilken blir hans kall under livet, så det finns ju en logisk förklaring på allt. Jag gissar att del två, kommer att i högre utsträckning handla om detta. Det ser jag fram emot.

Sammanfattningsvis, ger jag denna 3,5 gener av 5. Det den tappar på är de delar där han blir lite för detaljerad.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar