fredag 12 juni 2015

Tänkvärd och fortfarande bra

Ännu en av dessa böcker jag läste i skolan och fortfarande minns. Jag tyckte den var bra då och även om det är länge sedan och ännu längre sedan boken skrevs, så tycker jag fortfarande idag att den är bra.

Handlar ju som bekant om att djuren på en bondgård en dag tröttnar på sin husbonde och gör uppror, jagar bort alla människor från gården och tar över allt. De har en dröm att äntligen få leva som fria och jämlika djur, utan förtryck eller slaveri. Till en början går allt bra och alla är nöjda, men efter ett tag börjar girigheten göra sig påmind. Grisarna som anser sig själva vara lite förmer, tar kommandot och ger sig själva mer och mer fördelar. Snart är man tillbaka på ruta ett med ett förtryck som är värre än innan, med den skillnaden att det är djur som förtrycker djur.

Sensmoralen i boken är den att även om avsikterna är nog så goda, är det lätt att falla till föga och bli egoistisk och girig närhelst mammon gör sitt inträde.

Jag gillar boken och den tål att läsas igen. Jag hoppas fler upptäcker den!

Finns hos Adlibris och Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar