torsdag 5 november 2015

Nej, nej, nej, nej...

Som man har väntat på en ny Kepler. Så dyker den upp och man förväntar sig att ånyo få följa Joona Linna några dagar på jobbet. Mumma!

Men Playground handlar inte om Joona Linna, eller ens om något som liknar en deckare/krim. Synd, tycker jag.

Men paret Ahndoril har här önskat göra en helt annorlunda bok med en annorlunda historia och helt andra karaktärer. De har lyckats, kan man säga. Denna gång handlar det om löjtnant Jasmin Pascal-Anderson som tjänstgör i Kosovo när historien tar sin början. Efter att blivit skjuten är hon död i några sekunder och återvänder sedan till livet. På denna korta tid upplever hon en annan värld, dödsriket, där hon plötsligt befinner sig i Asien och upplever underliga saker. Redan där började jag snörpa med munnen och undra hur detta skulle sluta.

Något senare skadas hennes son och enda sättet att rädda honom är att stanna hans hjärta en kort stund för att utföra en operation. Så då är han också död och kommer befinna sig på samma hemska plats.

Efter ett tag vet jag inte om huvudpersonerna är döda eller levande. Ena sekunden är de i Kosovo, nästa i Sverige bara för att strax efter springa runt på några gator borta i Asien. Än den ena efter andra karaktären dyker upp, bara för att i nästa mening bytas ut till någon annan i en helt annat värld. Jag blir helt snurrig och fattar till slut ingenting. Upplösningen rinner för mig liksom ut i sanden i all denna röra. Till viss del beror det säkert på mig då jag milt sagt är lite avigt inställd till liv efter döden och har svårt att ta till mig sånt som handlar om det.

Nej, ge mig mer Joona Linna, det är det jag behöver.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar