måndag 4 januari 2016

Turkanarapporten

Denna nya bekantskap hade jag inga direkta förväntningar på och nu i efterhand kan jag konstatera att det nog var lika bra. Jag blev varken besviken eller glad.

Turkanarapporten är en första bok i en ny serie som handlar om Martin Roeykens, en kirurg som jobbar för Läkare utan Gränser. Turkana är ett område i norra Kenya, där flera dött under mystiska omständigheter och Martin försöker ta reda på vad som hänt. Det visar sig naturligtvis vara mer invecklat än väntat och på vägen blir han indragen i ett farligt spel där hans nära blir både kidnappade och dödade.

I stort är det en vanlig kriminalroman, men eftersom den rör sig i en helt annan miljö och ämnet är helt annorlunda, blir det ändå en ovanlig berättelse. Bra eller dålig är upp till läsaren, såklart. Jag själv tyckte den bitvis var lite seg och den stannade liksom upp ibland. Kunde vara kortare och mer koncentrerad, tycker jag. Då hade åtminstone jag kunnat hålla intresset uppe hela tiden.

Men, i det stora hela en helt okej bok.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar