fredag 16 december 2016

Den nya människan


"Jag har dödat ett barn. Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet. Inombords skriker jag. - Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?"Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet.

Detta är texten som presenterar boken och när jag läste den, tyckte jag det lät väldigt intressant och spännande. Boken åkte direkt upp på att-läsa-listan. Nu har jag läste den och tyvärr höll den inte hela vägen.

Det är inte en dålig bok, men den är inte så spännande som man kan tro. Den börjar bra, men ganska snabbt blir det väldigt seg och historien liksom trampar vatten. Efter ca två tredjedelar händer något igen och den är sedan rätt okej resten av vägen mot sista pärmen.

Själv stör jag mig lite på att boken som kom ut 2013, återger en framtid som utspelar sig 10-15 år framåt. Ändå är det en framtid som är väldigt annorlunda vad gäller nativitet och den allmänna inställningen till den. I övrigt verkar allt vara som idag.

Nja, det var ingen höjdare om ni frågar mig, men betyg 2 av 5 kan jag väl ge den.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar