onsdag 21 maj 2014

Fyren mellan haven

Ibland har man tur och gör upptäckter som gör en glad. Denna bok är precis en sådan upptäckt. Den gjorde mig glad och den berörde mig.

Jag hade inte hört om boken innan jag av en slump ramlade på den. Efter ha läst vad den handlade om, satte jag igång. Ganska omgående var jag fast. Om det beror på språket, historien eller uppläsningen, vet jag inte, men fast var jag.

Det är en ganska fascinerande historia om ett ungt äkta par som bor ensamma ute på en ö utanför Australiens kust och jobbar som fyrväktare. Deras längtan efter barn är stor och efter flera misslyckade graviditeter ensamma ute på sin ö, upptäcker de en dag en drivande båt. I båten ligger en död man och en bebis.

Nu ställs allt på sin spets. Ska de behålla barnet och hålla tyst, eller ska de meddela fastlandet? De båda är inte helt överens, men kommer till slut fram till en lösning. De behäller barnet som om det vore deras. Tiden går och allt rullar på. Men som alltid hinner verkligheten och sanningen ifatt en.

När sanningen till slut uppdagas ställs många frågor och dilemman. Förtroenden, lojalitet och ärlighet testas både en och flera gånger och jag fann mig själv undra hur jag själv skulle göra i samma situation. För hur man än vrider och vänder på ett dilemma, så finns det alltid en annan sida. Om jag gör dig glad, så blir någon annan ledsen, och vice versa. Kluriga frågor. Och jag gillar det.

Boken är ganska filmisk och kommer säkert att bli film eller TV-serie inom kort. Tyvärr kommer nog inte bli så bra då. Risken är att det blir väldigt smetigt och tårdrypande dravel. Nej, denna historia ska läsas i bokform, på papper eller som ljudbok. Då är det en riktigt jävla bra historia!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar