tisdag 10 juni 2014

Bosch - Haller 1-0

Michael Connelly är en favorit. Har varit det i många år nu och hans böcker är alltid bra, men inte förrän nu har jag läst en om karaktären Mickey Haller. Så på ett sätt var det en ny erfarenhet.

Hans flesta böcker handlar ju om polisen/privatdeckaren Harry Bosch vilka jag tidigare jag skrivit om. De är riktigt bra böcker med mycket trovärdig miljö och bra karaktärer.

Som polis står ju Harry på ena sidan, medan Mickey Haller, som är försvarsadvokat, på den andra sidan. Detta och att de två är halvbröder och gör gästspel i varandras böcker ger dem en liten kul tvist. Det är samma råa miljöer och språket är lika. De påminner faktiskt väldigt mycket om varandra.

Men, denna bok, Skuldens Gudar, var inte alls min kopp te. Här utspelas allt utifrån en försvarsadvokats perspektiv och det är en hel del från förhörsrum och domstolar. Jag gillar inte filmer som utspelas i domstolar och nu vet jag att jag tycker detsamma om böcker.

Michael Connelly är en bra författare och han skriver väldigt bra och medryckande. Magnus Roosman som läser de flesta av hans böcker är ju helt enorm. Men det räcker inte denna gång. Inte för mig. Böcker om advokater är inget för mig. Så är det bara.

Det är bara att vänta på nästa Harry Bosch, då vet man att det är bra!

Finns på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar