torsdag 4 december 2014

Ja tänk den som hade en Ferrari...

Munken som sålde sin Ferrari skulle vara en sån där bok man ska vakna upp av, tänka på och sen förändra sitt liv. Och visst är mycket som beskrivs i boken tänkvärt och i mångt och mycket eftersträvansvärt. Men honom det handlar om, Julian, var ju tidigare en stjärnadvokat med ett gäng miljoner på banken, även när han betalat sin Ferrari. Han levde ensam och efter att han fått en hjärtinfarkt, bestämde han sig att byta liv. Han sålde allt och begav sig till Indien i sökandet efter själens kärna och total inre frid. Och han fann det.

Jag kan känna att det skulle vara skönt att få göra en sådan inre resa, jag med. Men jag har inga miljoner på banken. Jag har en familj och barn som jag inte kan lämna hux flux. Så visst, det låter skönt, men det är få förunnat att göra det fullt ut.

Men, boken är som ett samtal mellan denna Julian och hans tidigare arbetskamrat och där berättar han om hur vem som helst egentligen med små medel och smärre förändringar, kan anta nya vanor och leva ett rikare liv. Vi lever mer än vi tror under vanans slaveri och det gäller att tänka annorlunda och bli mer medveten om vad man gör eller inte gör och ofta göra tvärtom. Och de råden man får, kan jag nog också följa. Men det gäller att göra det, att ändra sitt liv nu. Och inte skjuta upp det till sen, för sen kommer aldrig i så fall.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar