torsdag 11 december 2014

Vi - kommer garanterat bli film!

Läste hans bok En dag och blev precis som de flesta andra, jätteförtjust i den. Men när jag tog tag i denna bok, hade jag faktiskt inga direkta förväntningar, mer än att jag tyckte det skulle bli kul. Hade faktiskt knappt läst vad boken handlade om, så jag tog mig jungfrueligt an den.

Handlar om Douglas, hans fru Connie och deras tonårsson Albie. Boken börjar mer eller mindre med att Connie plötsligt vill skiljas och Douglas inser nog inte riktigt vad hon menar eller vad det innebär. Eller han vill nog inte veta. Hursomhelst beslutar de sig för att göra en resa igenom Europa tillsammans, hela familjen. Som en sista gemensam upplevelse innan allt är över.

På denna resa händer det en hel del och man får verkligen ta del av en familjs vedermödor, både utåt sett och dess inre förhållande. Det är träffande och ibland känner man igen sig. Man ler och tycker det är typiskt...

Men samtidigt som det är en ganska glad och underhållande historia, är det ju en ledsam resa. Den sista gemensamma resan. Den sista gången man gör det som en familj. En familj som efter resan går i graven. Upplöses. Försvinner.

Som bok är det dock en upplyftande resa. Jag gillade historien och allt som hände. Huvudpersonerna är lagom skruvade individer och de berättar anekdoter och upplever saker som är riktigt underhållande. Precis som En dag, kommer denna garanterat bli film även den. Och som film kommer den säkert bli bra.

Finns hos Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar