onsdag 17 december 2014

Skynda att älska

Det här var trevlig läsning. Tyvärr tog det ett tag att bortse från vem som skrivit den. Alex Schulman är ju inte den mest anonyme och icke uppmärksamhetssökande personen, men till viss del ger denna bok en annan bild av honom.

När han berättar om hur han går omkring på deras sommarställe och minns saker som hänt, om hur hans pappa lärt honom om fiske och hur de spelade fotboll osv, då känner jag igen mig. Jag kan dra många likheter med min morfar och vårt sommarställe och även om det är många år sedan min morfar dog, kan jag fortfarande höra hans röst och känna doften i hans bil. Han tog mig med på äventyr och lärde mig saker. Han lärde mig att fiska och rensa nät. Rätt ofta kommer jag på mig själv att tänka, "precis såhär gjorde morfar" och t o m vissa fysiska drag har jag från honom. Det är jag stolt över.

Alex är uppenbarligen även stolt över sin pappa, det märks och det är roligt att läsa om. Han blandar roliga minnen av sin far med tyngre och sorgliga och på slutet blir jag riktigt berörd, faktiskt. Jag gillar den.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar