måndag 29 augusti 2016

Kiss

Så tog jag slutligen beslutet att läsa denna bok som jag gått och funderat på länge. Det var värt all väntan, kan jag avslöja.

Jag är ingen stor Kiss-fan, även om jag upptäckte och har följt dem sedan Destroyer, 1976. Ändå är det ett band de flesta har ett förhållande till och kan nynna flera låtar av. På senare år har jag inte nån vidare koll på dem, det erkänner jag, men så snart jag hört att de gjort något, har jag läst om dem och lyssnat på dem.

Att läsa denna bok var roligt och intressant och som vanligt började jag lyssna på albumen i takt med att jag läste. Boken är väldigt enkelt skriven och berättar deras historia sedan starten och fram till nutid. Det är anekdoter och intervjuer blandat med fakta om hur inspelningarna gick till och även en del skvaller. Det är ingen hyllningsbok, även om man förstår att Carl Linnaeus är ett fan. Jag gillade boken och avslöjade en hel del jag inte visste sedan tidigare.

En intressant sak jag tänkte på är hur kämpigt och svårt många stora band hade det i starten. De blev hånade och nedskrivna och fick verkligen slå sig fram för att ens bli lyssnade på. Numera känns det som det är betydligt lättare med Internet och allt vad det för med sig. Det är väl därför man har betydligt större respekt för de gamla banden.

Hursomhelst, en bra bok som borde tilltala alla musikälskare, även om man inte gillar hårdrock.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar