fredag 19 augusti 2016

Sju dagar kvar att leva

En mer dyster titel på en bok får man leta efter, men så tar handlar den också om ett väldigt trist och hemskt ämne - dödsdömda fångar.

Carina Bergfeldt tillbringade de sista dagarna hos en av dessa fångar, Vaughn Ross, innan han dödades i Texas 2012. Det är en intressant inblick i mångas liv och tankar när de sitter på "death row". Egentligen har jag lite svårt för berättelser där brottslingar står i centrum, biografier om och av tjuvar och banditer, helt enkelt. Det är så lätt att det blir en glorifiering av dem och vad de gjort och det gillar jag inte.

Denna bok ligger precis på gränsen. Det är en rak och enkel redogörelse för vad fångarna gjort för att hamna där de är, utan att lägga skulden på någon egentligen. Det är ganska mycket som handlar om alla de som visat sig vara inspärrade helt på fel grunder och som frikänts när nya bevis kommit fram. Det är såklart för jävligt att det ska ens få hända, men det betyder ju samtidigt att för varje felaktigt dömd, går det en skyldig fri. Mördare, våldtäktsmän osv. Det är vidrigt.

Jag såg fram emot att läsa denna bok, men i efterhand vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Det var intressant, men jag är helt emot dödsstraff och hade lite svårt för att läsa den. Det blev inte som jag tänkt. Däremot tycker jag Carina verkar vara en duktigt författare och jag kan säkert komma att läsa någon av hennes andra böcker.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar