måndag 10 oktober 2016

Cancerland

Vet inte varför jag läser böcker om sjukdomar och utsatta människor, speciellt inte när jag själv upplever det på nära håll. Min mamma har cancer och kommer dö av det om inte alltför lång tid, Karin Wahlberg hade cancer och blev frisk. Så det blev lite fel att läsa denna bok just nu.

Som bok är den däremot ganska bra och intressant. Det är lite ev en biografi där hon berättar om sin barndom, sitt liv, familj, yrkesroll som gynekolog, men även såklart om sin sjukdom och hur hon blev behandlad av sina kollegor. Det verkar som hon haft tur, dels att hon hade en cancer som var operabel, dels fick hon tydligen möta rätt folk hela tiden (förutom en gång, men då kunde hon ju som läkare själv styra upp det).

Kanske kan det vara fenomenet att läkare rätt ofta verkar hålla varandra om ryggen? Hon framför egentligen ingen kritik mot någon eller något. Visst påpekar hon att det är ansträngt på sjukhusen med många patienter och att många får ligga i korridorer osv, men hon verkar tycka det är synd, men nåt man får leva med. Hon skulle kunnat ta tillfället i akt och mycket mer kraftfullt kunna kritisera vården och politiken som styr densamma, men det finns nästan ingenting av det. Det saknar jag.

Men, nu är ju detta en bok om henne och hennes sjukdom och hon får ju skriva den som hon vill. Skulle jag betygsätta den, skulle det bli 2,5-3 av 5.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar