tisdag 20 oktober 2015

Projekt Rosie i hamn!

En underbar bok på många sätt. En näst intill osannolik, men ändå fullt förståelig story som befolkas av ett gäng udda karaktärer som ändå är helt och fullt verkliga och förtroendeingivande. Dessa människor finns där ute och det som utspelar sig i boken, skulle mycket väl kunna vara en sanningsenlig redogörelse ur verkliga livet. Det är det som gör den så bra.

Don Tillman, en genforskare och kuf, ska hitta sin fru och på sitt egna organiserade sätt (det enda han känner till) går han till verket. Man förstår ganska snabbt att han måste ha något autismspektrum eller liknande och jag ska verkligen inte göra mig lustig över det, då jag har det i min absoluta närhet, men i litterär form framstår hans person och det han gör som ganska komiskt.

Trots sitt "handikapp" är Don den mest snälla och tillgivna person som finns och han lever sitt liv på det enda sätt han kan - att göra bra saker hela tiden. Jag tycker han påminner om Sheldon i TV-serien The Big Bang Theory om än i en snällare version.

Hur det går i sökandet efter en fru kan jag ju inte berätta, men som titeln avslöjar finns det en kvinna vid namn Rosie som inte alls uppfyller Dons krav. Hon är faktiskt fel på alla punkter. Men kanske är det just det som är grejen?

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar