onsdag 13 augusti 2014

Offer utan ansikte

Ännu en debutförfattare som verkade lovande. Stefan Ahnhem har tidigare skrivit en del manus till TV och denna bok är ganska filmisk. Man kan föreställa sig scenerna som utspelas och det hjälper till.

Handlar om polisen Fabian Risk som sätts att utreda ett mord. Det visar sig att den döde gått i samma klass som Fabian. När så nästa mord inträffar och även den personen är en före detta klasskamrat, börjar man se ett mönster. Vem blir nästa offer?

Intrigen och storyn är bra och boken börjar bra också. Den är faktiskt helt okej rakt igenom. Lättläst och lagom invecklade händelser. Det flyter på. Inga direkta cliffhangers eller plötsliga vändningar, man känner vart det barkar och man inser efter ett tag vem de letar efter.

Tyvärr innehåller den en hel del logiska fel och en del ologiska resonemang, som retade åtminstone mig. Till exempel har en hel klass helt glömt bort en och samma klasskamrat. Man ser en person på klassfotot, men det finns inget namn och ingen minns honom. Att polisen inte ens bemödar sig att kontakta skolan och via dem få namn och adress, är mer än märkligt polisarbete. Hade de gjort det, hade boken varit 50 sidor tunnare. Nej, istället frågar man person efter person och när ingen minns, tar man det som bevis för att det rör sig om en mystisk person, som i skolan var så timid och oförarglig att han fallit i glömska. Jag irriterade mig mycket på detta.

Det finns fler konstigheter och irriterande saker i boken som jag tog som debutantmisstag, men när jag tänker på att han skrivit flera TV-manus, blir jag förvånad. Men troligen kommer man undan med mer på film och TV än i skriven form.

Men, i det stora hela är det en rätt okej deckare. Inget storverk, men med tiden kan herr Ahnhem nog få till det, han med.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar