måndag 25 augusti 2014

Stoner - it stoned me!

Utan tvekan den absolut bästa bok jag läst på mycket länge!

Att denna guldklimp fått ligga bortglömd i femtio år är ju synd och skam. Den nyliga återupptäckten är den väl förtjänt och jag kan bara ställa mig i ledet av fans och rekommendera den till alla som kan läsa.

Handlar om en pojke som växer upp, studerar och blir lärare i början av seklet. Träffar en flicka, gifter sig, får barn. Jobbar, jobbar och jobbar. Tillbringar somrarna med att studera och jobba ännu mer. Träffar ung kvinnlig student, inleder kärleksaffär, hamnar i klistret. Blir gammal, grinig och dör.

Det är väl ungefär vad det handlar om - alltså ett helt vanligt, lite tråkigt liv, faktiskt. Men fy fan va det är bra! Från de allra första meningarna är jag fast och sen kan jag inte sluta.

Det är så tragiskt, men samtidigt så otroligt vackert. Läs!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar