torsdag 27 augusti 2015

Nyfiken på Brost!

Har väl egentligen aldrig haft någon speciell relation till Johannes Brost. Har sett honom på TV och film och tyckt han var bra ibland och mindre bra ibland. Men så dök denna hans memoarer upp och jag gillar ju böcker om verkliga personer och deras liv, så jag tänkte att det kan kanske vara intressant. Jag hade ju dessutom läst att boken skapat en del rabalder och rubriker när en kom ut, vilket jag i efterhand förstår.

Som så många andra skådespelare är även Johannes mer eller mindre född in i det då hans mamma var en hyllad aktris. Och att han faktiskt gjort så mycket och spelat så många roller och pjäser som han gjort, kom som något av en överraskning. Det känns som om han slog igenom i Rederiet, men det visar sig i boken att då var han ju redan en mycket etablerad aktör. Där fick jag lära mig något!

Behållningen med boken är det raka och enkla sättet han berättar på. Det är helt utan skönskrivningar eller tillrättaläggelser - han berättar fritt ur minnet såsom han minns det. Och gissa om han minns.

Än den ena kändisen efter den andra dyker upp, antingen på krogen, på scenen eller i sängen. Det verkar som det är där Johannes tillbringat den mesta av sin tid.

Jag gillar boken väldigt mycket för den skiljer sig ganska mycket från andra memoarer då han namnger alla han stöter på och ingående redogör för deras relation. Och så är det ju alltid kul med lite skvaller...

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar