torsdag 24 september 2015

Allt blev inte inget, det blev jävligt bra!

Debutboken från Rockys skapare var man ju bara tvungen att läsa. Direkt när jag såg den och det helt underbara omslaget, förstod jag att den skulle jag gilla.

Handlar om tre personer. Florian, en 28-årig halvflummig typ som bor ensam på en ö i Stockholms skärgård med sin döda farmor liggandes på övervåningen. Han lever på hennes pension som månatligen trillar in på kontot, då han inte meddelat att hon är avliden. Han odlar marijuana i vardagsrummet och hans plan är att sälja allt och dra utomlands och aldrig komma tillbaka.

Kea och Max är två tonåriga kusiner som tillbringar sommaren i en båt och en dag angör Florians brygga. De träffas, börjar hänga en del och känslor uppstår. Men det är tre helt olika personligheter som normalt sett aldrig skulle attrahera varandra, men nu är omständigheterna annorlunda och de finner varandra i en konstig blandning av glädje, ilska, sprit, sex och röka.

Ibland känns boken som en ungdomsbok, men ändå inte. Med tanke på författarens bakgrund inom serievärlden är det inte så konstigt. Det är ganska rått och rakt på många gånger. Enkelt språk med tydliga tonårsparlörer som referensmaterial. Men det är det som gör den så bra. Pang, bom, rakt på bara. Jag älskar speciellt Keas tankar om sig själv och killar, hur hon fantiserar och funderar. Väldigt underhållande.

Jag skulle lätt kunna rekommendera denna till mina söner om några år när de nått "rätt" ålder. Mycket bra bok!

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar