tisdag 15 september 2015

Hunter S Thompson, vilken kille!

Kolla filmen Fear and Loathing in Las Vegas, den ger dig en bra inblick om vem Hunter S Thompson var. Den ska vara mer eller mindra självbiografisk och många händelser återkommer i denna bok som är en blandning av biografi av E Jean Carroll när hon en tid bodde hemma hos Hunter och intervjuer med hans kollegor, vänner och ovänner.

Annars rekommenderar jag hans böcker, t ex Rum Diary (Romträsket), Hells Angels samt Skräck och avsky i Las Vegas som den heter på svenska.

Den här boken visar upp en ganska spretande bild en en författare och människa som alltid gick sin egen väg och även alltid tog den mest farliga vägen med droger, sprit, vapen och sexuella utsvävningar. Jag läste denna lite då och då under ganska lång tid, några kapitel åt gången, mer orkade jag inte.

De var en ganska skruvad person, herr Thompson, och hans vänner som berättar mängder av anekdoter i boken, verkar vara lite egna de också. Tyvärr tröttnar man lite efter ett tag och det känns som allt upprepar sig. Är man en fanatiskt inbiten fan, tycker man säkert att boken är kanon, men jag tyckte den var ok. Smålog lite ibland, men tragglade mig tappert igenom den. Inte mer.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar