tisdag 2 februari 2016

Bra bok med viktigt budskap!

Ännu en bok om Nordkorea och om personer som lyckats fly. Även om jag läst flera av dem samt sett flera TV-dokumentärer, slutar jag aldrig att fascineras av detta land. Fascinerad på olika sätt. Dels är jag negativt fascinerad över hur ett land än idag kan vara så stängt för insyn som Nordkorea är och hur omvärlden tillåter miljoner människor lida. Jag fascineras även hur Kim Jong-Un och hans anhang är funtade. Hur kan man försvara ett sådant styre och sova gott om nätterna? Helt ofattbart.

Jag blir också intresserad av landet Nordkorea. Tyvärr har ju regimen förstört mycket av skog och annan natur i sin desperata jakt på bränsle mm, men det finns säkerligen otroligt vacker natur och scenerier, som man skulle kunna leva gott av om man bara förstod att dela med sig av den till resten av världen. Om den dag en förening mellan Sydkorea och Nordkorea kommer, gissar jag att mängder av människor kommer stå på kö för att få uppleva landet. Turistnäringen kommer blomstra.

Det finns, i mitt tycke, bättre böcker om Nordkorea och människor som flytt, men denna är en mycket bra bok och intressant skriven på ett enkelt, nästan barnlikt sätt. Jag gillar den. Den är bra.

Det behövs fler böcker och berättelser som denna. Världen måste få veta vad som hände i Nordkorea och dess ledning måste fatta att det inte går längre att hålla på som de gör. Därför är denna bok viktig. Läs den!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar