tisdag 29 mars 2016

Intressant och oerhört skrämmande!

Ännu en sannhistoria i bokform. En kriminalhistoria av sällan läst slag, måste jag påstå. Mycket intressant att läsa, men bitvis är den riktigt vidrig, speciellt då det redogörs för hur han förgripit sig på sina offer - unga oskyddade tjejer.

Det är med dubbel avsmak jag läste denna bok. Dels för att han var polis och hade gjort sig ett namn som hyllad förespråkare för jämställdhet och mot kvinnoförtryck, något som han som privatperson var så långt ifrån man över huvud taget kan komma. Men dels också för att han är man - detta oförklarligt dumma jävla släkte som jag tillhör och ibland skäms något så fruktansvärt över att tillhöra. När jag läser om män som Göran Lindberg till exempel.

Jag tänker inte gå in mer på själva innehållet i boken och upplösningen vet väl de flesta redan, så man läser ju den med facit i hand, så att säga. Men det är en intressant bok då den är sann och hände för inte så länge sedan. Ganska smart skriven med en blandning av egna minnen från författaren som var spaningsledare och utdrag ur förhör och utredningsmaterial. Man får en liten inblick i polisarbetet och man förstår att den glamorösa man ser på film är ganska långt från verkligheten.

Bra bok om en vedervärdig man som borde suttit längre i fängelse, enligt mig.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar