söndag 20 november 2016

Henrietta Lacks

Detta var en intressant och underhållande lektion i medicin och medicinhistoria. Direkt när jag hörde namnet Henrietta Lacks, lät det bekant, men jag kunde inte påminna mig varför. Kanske har jag läste det någonstans eller hört namnet nämnas. Nu vet jag iallafall vem hon var.

Boken berättar hennes livshistoria fram till hennes död och hennes ofrivilliga och världsomvälvande medicinska arv genom några celler tagna från hennes cancertumör på 1950-talet. En fascinerande berättelse.

Författaren letar upp hennes barn och släktingar för att få en bild av denna anonyma kvinna och möts av både glädje, sorg, förtvivlan och ilska. Det blir lite skruvat när en hel forskar- och läkarkår vet mer om Henrietta än hennes egen dotter gör. Å andra sidan känner de henne på två helt skilda sätt, dels som människan, mamman, frun, kvinnan och dels som cellen.

Det är en lite annorlunda biografi om en människa som nästan ingen vet nåt om, men som ändå är en av de mest viktiga människor som funnits. Jag gillade den!

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar