måndag 27 maj 2013

Lovar mer än den håller.

Som beundrare av Bergman och hans filmer, trodde jag att jag med denna bok skulle få ett par timmars underhållande inblick i hans liv. Men jag blev lite besviken.

Med facit i hand kan jag nog medge att felet var mitt eget i mångt och mycket. Jag trodde att det var en biografi över hans arbete vid en filminspelning. Istället visade det sig vara en fiktiv roman med Bergman och flera av våra på den tiden mest namnkunniga skådespelare som karaktärer. Man vet inte vad man ska tro på. Är det sant det han skriver eller är det uppdiktat?

Tempot är lugnt och det påminner om en Bergman-film. Jag vet ibland inte om det är boken eller en berättelse om filmens tillblivelse jag lyssnar på. Eller är det ett manus i bokform om en filminspelning som återberättas i filmen som en bok vilken någon läser högt ur? Men vad det än är, så kunde jag inte sluta lyssna. Jag ville veta hur det slutade.
Jag lyssnade på denna som ljudbok och Helge Skoog gör ju som vanligt en kanoninsats. Den här berättelsen passade honom perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar