måndag 17 mars 2014

Tommy Körberg!

Har väl inte alltid haft den bästa bilden av Tommy Körberg. Har nog tyckt att han är lite divig och vill vara lite för mer. Men kan samtidigt erkänna att jag inte vet någonting om honom, utan det enda är ju vad pressen skrivit om honom och hur han framställts i media. Detta ska som bekant tas med en nypa salt, men i Tommys fall är den nypan rätt stor.

Boken i sig är inget litterärt storverk, men han berättar rakt upp och ner om sitt liv, sina tankar och sina upplevelser. Rakt och ärligt och med egna ord. Precis så att det berör. Han gör klart med vad och vem han gillar respektive ogillar, utan att för den skull någonsin vara elak eller kasta skit på någon. Det känns mer som han en gång sagt till berörd person vad hans åsikt är och med denna bok klargör han bara vad som egentligen sades eller hände i  motsats till vad som eventuellt stod i skvallerpressen. Nu när det är sagt, har han lagt det bakom sig.

Vad boken gjorde för mig mig var att ändra bilden av Tommy Körberg. Till det bättre. Och som alltid när jag läser biografier om musiker, börjar jag lyssna igenom deras musik. Döm om min förvåning när jag hittar pärla efter pärla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar