tisdag 3 juni 2014

Kungen av gris håller inte längre...

Det var säkert 25 år sedan jag senast läste Postverket av Charles Bukowski. På den tiden läste jag alla hans böcker och tyckte de var så jävla bra. Jag älskade de skitiga miljöerna, de osmakliga människor som dök upp och det grisiga liv han uppenbarligen levde. Det var ett romantiserande utan dess like och i samma veva lästes bland annat Sture Dahlström och Henry Miller och jag bara älskade dem.

Idag när man "vuxit upp", blivit stadgad familjefar och lever ett helt annat liv, har denna bok inte samma inverkan och charm som då. Jag gillar ju böcker om udda människor i skunkiga miljöer på samhällets bakgård, men Postverket känns inte riktigt nå upp till mina önskningar.

Men jag rekommenderar alla på drygt 20 år att läsa den. Då är den lika spännande och "fräsch" som jag upplevde den första gången jag läste den.

Själv har jag hittat nya favoriter som skriver vidare i Bukowskis anda. Jag håller mig till dem!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar