torsdag 9 oktober 2014

Nu vet jag mer!

Efter höstens val där resultatet blev ganska skrämmande och man nu inser att de främlingsfientliga vindarna också kommit hit och det är inte bara små brisar, det är ganska kraftiga vindar. Och jag gillar det inte!

Så min vana trogen kände jag att jag måste veta mer, jag måste läsa på. Och det är ju för jävligt egentligen att jag ska behöva göra det - lägga ut pengar och tid på att plugga motargument för att kunna  försvara min medmänsklighet. 

Men inte desto mindre var det intressant läsning. Även om boken kom ut före förra valet 2010, är det mesta sig likt i fråga om SDs åsikter och partiprogram. Författarna har staplat upp ämne efter ämne och går kategoriskt igenom dem med en inledande del där man klargör vad partiet sagt och tycker och sedan kontrar man med motargument och fakta som ofta helt motsäger vad partiet påstår.

Jag råkade faktiskt härom dagen hamna i en diskussion om invandringens vara eller icke vara och kunde underbart nog plocka upp vad jag nyligen läst och totalt punktera den andres påståenden. Tyvärr är det ju så med vissa människor att även om de får sanningen kastad i ansiktet, kan de inte godta det och svälja att de hade fel, utan då blir de obstinata som små barn och i ren trots häver ur sig "ja, ja, men jag tror ändå att det är så".

Det är då man inser att det inte är så svårt för att parti att presentera halvsanningar och egentolkad statistik och vinna enkla röster på det. Bland folk som inte orkar ta reda på sanningen. Man har ju också förmågan att framställa förhållanden och annat som ett problem, fast det egentligen inte är ett problem.

Hur som helst är jag, som många med mig, oroad över utvecklingen och kommer göra allt i min makt att försöka stävja detta med kunskap och öppet hjärta. Och jag börjar här och nu med denna bok som jag hoppas fler kommer läsa, för det är viktigt att veta vad man talar om.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar