måndag 29 augusti 2016

Rörande berättelse

Det svåraste att läsa  i denna bok var slutet. Eftersom berättelsen i boken slutar strax innan han dör, får man vara med när han tar avsked av sina närmaste vänner och man blir minst sagt berörd. Det var nog det jobbigaste slutet på en bok jag någonsin upplevt. Samtidigt var det ett bra slut.

Klas Ingesson känner väl förhoppningsvis de flesta över 15 år igen, eller har hört talas om. Jag, som trodde jag hade hygglig koll på honom och svensk fotboll, blev ändå överraskad över alla klubbar han spelade för. Har nog inte så bra koll ändå...

Boken är en ganska enkel och rak redogörelse för Klas liv och fotbollskarriär ända in i slutet. Det är ärligt skrivet och det känns äkta, framförallt språket. Han berättar mycket och gärna om alla sina vänner och fotbollskollegor som han umgicks med. Det är ofta stora ord och mycket beröm. Däremot slås jag av att vissa personer nämner han inte ens, trots att de spelade ihop. Om det är medvetet eller inte, vet jag inte, men jag noterade det.

I stort sett en bra bok om en stor spelare och en jävla skitsjukdom.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar