onsdag 21 september 2016

Introvert

Intressant läsning, speciellt för mig som räknar mig till de introvertas skara. Läste tidigare Susan Cains bok i samma ämne, som jag tycker är bättre.

Linus Jonkman berättar mycket i denna bok om hur han har det, hur han gör och reagerar, vad han gillar och ogillar. Det blir lite mycket om honom själv, som i längden känns lite påfrestande.

Jag kan känna igen mig i mycket som han skriver om och berättar, medan ibland stämmer det inte alls, över huvud taget. Den introverta person han beskriver är, i mitt tycke, endast snäppet friskare än en autistisk person. Jag blir ibland lite skrämd av hans beskrivningar om hur en introvert är.

Även om han beskriver att det finns tre sorters människor, introverta, extroverta och ambiverta, tycker jag ändå han är lite väl kategorisk. För mig är det en flytande gränslös skala och alla befinner sig någonstans på den skalan och beroende på situation, humör, tidpunkt, miljö, omgivning osv, skiljer det sig även från gång till gång.

Det är bra att denna och t ex Susan Cains bok fått framgång, men denna bok var inte riktigt rättvis, tycker jag.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar