lördag 19 oktober 2013

1974 var ett bra år, men ingen bra bok.

David Peace har fått tillskrivet sig många fina ord för sin serie böcker med årtal som namn och 1974 är den första i raden. Baksidestexten lockar dessutom till spännande läsning, så jag var full av förväntan när jag började.

Tyvärr, måste jag medge, så höll inte denna bok hela vägen. För min smak var det för mycket dravel och onödig text om personer som inte tillför historien något. Det hoppar hit och dit och det blir till slut svårt att hänga med. Jag visste till slut inte vem som var vem, utan fick gå tillbaka och kolla, det kändes inte bra.

Det blev heller aldrig spännande. Det tog ett bra tag innan jag förstod vad i brottet bestod och vem de jagade. 
På omslaget står det att tidningen Observer tillskrivit boken epiteten unik, svårsmält och briljant. Jag kan bara hålla med om det mellersta. Tyvärr allt för svårsmält för min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar