lördag 12 oktober 2013

Jonas gör det igen - nästan!

Man har ju förstått att göra en uppföljare på en succé är inte det lättaste. Det är mycket press på en att prestera lika bra som förra gången. Jonas Jonasson gjorde ju formidabel succé med sin förra och tillika debutbok "Hundraåringen...". De ord som skrevs om honom och boken då, var han väl förtjänt av, enligt mig. Så, skulle denna nya bok "Analfabeten som kunde räkna" vara lika bra?
Ja, det var den - nästan!
När jag först såg boken fick jag onda aningar, då jag inte gillar när man så uppenbart gjort omslaget så lika den förra boken. Titlarna är ju också lika, "Hundraåringen som..." och "Analfabeten som...". Det blir lite barnbok över det hela, men jag gissar att det funkar. Numera har ju alla böcker från en viss författare samma design på omslaget. Det blir ju lite som ett varumärke och som konsument känner man igen sig. Det ger trygghet och ökar säkert på köplusten.

Men, det viktiga är ju insidan. Så även här. Och boken är faktiskt bra, en skruvad historia med ett brett och brokigt persongalleri. Den ena figuren mer osannolik än den andra. Berättelsen är osannolik även den, men det är ju Jonas kännemärke och det är därför boken blir bra. Det är tokroligt, men på ett bra sätt. Visst, då och då faller logiken helt och det blir lite förutsägbart, men i det stora hela är det en riktigt underhållande bok.

Så nu gissar jag att Jonas Jonasson har än större press på sig inför bok nummer tre.

Vad jag kom på är att Jonas skulle skriva den bästa julkalendern på flera år om han fick chansen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar