torsdag 24 oktober 2013

Tre dagar med Morrie

I går kväll var tredje kvällen med denna bok och mer tid behövs inte, för den är inte tjock. Däremot är den proppfull med visdom. Författaren Mitch Albom är studenten som hade en fantastisk lärare vid namn Morrie och som av en slump 16 år efter examen tar kontakt igen. Då har läraren insjuknat och ligger för döden. De bestämmer då att ses varje tisdag för att tala om livet. Hur och varför man finns. Vad som var och vad som väntar. Hur man bäst tar till vara sina fördelar och undviker nackdelar. Man lär sig vilken skillnad det kan göra att vinka i trafiken istället för att visa fingret.

Jag blev väldigt glad av att läsa boken. Jag kände mig lugn och beundrades av Morries förmåga till lugn och klarhet ända in i dödens väntrum. Jag kan bara önska att även jag besitter sådan insikt och lugn när det är min tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar