måndag 14 oktober 2013

Tyst upprättelse!

Äntligen hörde de av sig från biblioteket om att min reserverade bok fanns tillgänglig - "Tyst: de introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns" av Susan Cain. 

Jag har nog alltid misstänkt att jag själv kan sälla mig till de introvertas skara och efter att ha läst denna bok är jag ganska säker att så är fallet. Det var lite skönt att läsa om det, känna igen sig och få se det svart på vitt, så att säga.

Boken inleds med 20 frågor som ska avgöra huruvida man är introvert eller inte. Jag svarade ja på 14, så det var ganska uppenbart. Men som boken snabbt fastställer är ju att ingen är 100% introvert eller extrovert. Vore så fallet skulle man sitta inspärrad. Alla människor har lite av varje i sig, en del är mer introverta än andra.

Jag som varandes tystlåten, inbunden och introvert kände mycket väl igen mig i många saker i boken och det blev många småleenden och "just det!". För mig blev det således en liten upprättelse och bekräftelse på att vara introvert inte är konstigt eller udda på något sätt. Man behöver bara andra förutsättningar och man har andra behov än en som räknas som extrovert. De som egentligen borde läsa boken är just de extroverta. Då kan det kanske bli slut på allt tjat om att man är konstig och läskig bara för att man inte är så pratsam ibland.

Finns bl a hos Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar