tisdag 15 oktober 2013

Blues Pills

Lyssnade i fredags kväll på radio och det fantastiska programmet "Little Stevens Underground Garage". Ett program som för övrigt hittills inte mig veterligen spelat en enda dålig låt. Så ej heller i fredags, för plötsligt strömmar det helt fantastiska toner ur Tivolin hemma i köket.

Det låter tidigt 70-tal och det låter jävligt förbannat bra. Så fram med mobilen och på med Shazam för att identifiera musiken. Resultatet blir Blues Pills och låten Devil Man från ett album vid namn Bliss. Vad är detta?

Låten och albumet hittar jag på Itunes och när allt är nedladdat börjar jag lyssna. Det visar sig att alla låtar är lika bra. Det är 60-talsinspirerad psykedelica eller proggig bluesrock - skit samma. Det är så bra! Så jäkla bra!

När jag i en låt hör svenska hajar jag till. En svensk grupp? Svensk sångerska? Jag letar igenom nätet, men det är svårt att hitta info om gruppen, men jag får snart fram att det är en åtminstone delvis svensk grupp. Så det svenska musikundret har tagit ytterligare en genre i besittning. Ett av de bästa album jag hört på länge. Så otroligt fräscht trots att det luktar 70-tal.

Minst två rockbjörnar till Blues Pills, om det finns nån rättvisa här i världen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar