torsdag 6 februari 2014

Så ska det låta!

The Explorers Club gav ut sitt första album 2008 och det lät väldigt mycket Beach Boys, men i en modern utformning. Det var riktigt riktigt bra!

Sedan blev det tyst. Jag glömde nästan bort dem. Jag hörde en låt ibland när jag körde iTunes på shuffle och blev lika glad varje gång. Senast det hände beslöt jag mig att kolla om gruppen vaknat till liv igen och gett ut något nytt. Det hade de.

Deras andra CD, Grand Hotel, kom 2012, så jag har gått ovetandes i snart två år utan att fått höra detta mästerverk. Men nu har jag hört det. Igen och igen och igen. Det är så bra.

Några låtar luktar Beach Boys även denna gång, men det mesta är odefinierbart. Jävligt bra popmusik, helt enkelt. Det räcker väl. Bra musik är alltid bra musik oavsett vilken etikett man sätter på den. Och detta är bra!

Låten Run run run, har nu snurrat om och om igen och den sitter bergfast i huvudet. Vilken melodi! Vilket arrangemang! Man vill ju bara dansa och le.

Jag får 60-talsvibbar och vibbar av cocktailparty, men även en filmisk känsla. Lite känsla av The Mavericks också, faktiskt. Framförallt känns det som sommar, sol och sköna dagar. Många känslor blir det och alla är bra känslor!

Jag vet inte hur jag kunnat missa denna guldskatt, men sent ska syndaren vakna och nu är jag klarvaken. Det tog fyra år mellan första och andra skivan från The Explorers Club - låt det inte dröja lika länge till nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar