måndag 1 september 2014

Mmmm... mammas gata!

När jag såg att denna bok kommit ut blev jag mycket glad och förväntansfull, då jag efter ha läst hans trilogi om uppväxten i Midsommarkransen, Huset vid Flon, Sjön utan namn och Rummet under golvet, hittat en ny favoritförfattare. Jag gillar ju biografier och historiska berättelser, gärna om en tid som inte är allt för svunnen och som man kan se spår av än idag. Därför gillar jag hans berättelser och läser dem med stor behållning.

Så var det även med denna bok, Mammas Gata. Den är annorlunda, i så mån att den består mer av korta berättelser eller redogörelser för olika personer och händelser som han minns från sin barndom. Ett persongalleri av mer eller mindre udda personer som ofta fanns förr och var mer tydliga då, när man bodde "närmare" varandra och det var mer en alla-känner-alla-känsla. Jag, som kommande från en småstad, kan själv känna igen det från min barndom, även om jag är yngre än Kjell.

När jag läser böcker liknande denna, brukar jag plocka fram en kartbok och parallellt orientera mig bland gator och torg som dyker upp i berättelserna. På Internet finns dessutom oftast en mängd foton som ger ytterligare en dimension. Jag gillar sånt!

Kjell Johansson är en av mina favoritförfattare numera, frågan jag nu ställer mig är vad han nu ska skriva om. Midsommarkransen känns som ett uttömt tema. Men jag är positiv, han återkommer säkert med än mer underhållande berättelser. Jag ser fram mot det!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar