torsdag 4 september 2014

Tredje gången gillar!

Ettan kom, tvåan kom, trean kom, fyran kommer så småningom! Ja, efter tre böcker om Olivia Rönning och Tom Stilton är åtminstone jag fast och hoppas på en fortsättning. Det är som  när man sett en film som man gillat och den slutar med en cliffhanger - man vill se vad som händer sen...

Liknelsen med film är ganska självklar när det gäller paret Börjlinds böcker. Med deras bakgrund som manusförfattare för TV och film, är deras historier väldigt filmiska, så även denna bok. Man kan verkligen se varje scen framför sig och det ger liksom en extra dimension till läsningen. Dessutom kom jag på mig själv flera gånger att sitta och fundera på vem som skulle spela de olika rollerna i den filmatisering som med all säkerhet är på gång. Jag hoppas de gör bra val, för det är historierna värda.

I denna tredje bok knyts en del lösa trådar som var hängande sedan förra boken, Den tredje rösten, så det är nog en fördel att ha läst de föregående innan man ger sig på denna, även om historien i sig är fristående. På samma sätt lämnas man med en del frågor, som fortsättningen har svaren på förhoppningsvis.

De, Börjlinds, är väldigt duktiga på att med ett otroligt brett persongalleri och en rad till synes slumpartiga händelser, väva ihop allt och på ett smart sätt få handlingen att leda framåt. Jag anade efter ett tag vem som var mördaren, men jag hade faktiskt fel både en och två gånger och när det till slut uppdagades, var jag helt ställd. Det var i sig oväntat, men samtidigt så uppenbart.

Hur som helst var det en mycket bra bok, igen. Kan inte annat än varmt rekommenderas!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar