måndag 27 oktober 2014

Den osynliga spänningen i Salem

Christoffer Carlsson. Den osynlige mannen från Salem. Hur länge har jag inte gått och sneglat på denna bok och väntat på att läsa. Allt var ju som gjort för en riktigt bra läsupplevelse.

Kanske var det mina högt ställda förväntningar som gjorde att jag blev besviken. Kanske var det alla recensioner och omdömen om att den skulle vara såååå bra. Kanske var det jag. Oavsett vad, så blev det inte som jag trott.

Det är egentligen ingen dålig bok. Det är en rätt bra historia som berättas och alla de obligatoriska detaljerna och ingredienserna finns där. Det är t o m ett bra persongalleri med lagom udda och egensinniga figurer. Min invändning är att det aldrig blir spännande eller intressant.

Jag insåg ganska snabbt vem som var den skyldige och då stod hoppet till ett väldigt speciellt avslöjande då historien drar ihop sig på slutet och plötsligt ställs allt på ända och man fattar ingenting. "Nej, men, var det inte så! Aha, det är så! Det var han istället! Då fattar jag! Smart!". Men så blev det aldrig. Den slutliga uppgörelsen blev så tafatt att jag var övertygad om att det kommer att vända, det är inte rätt detta. Något måste hända nu, som man inte alls förväntar sig. Men icke.

Hade planer på att ta mig an herr Carlssons nästa bok direkt efter denna, men nu vete fan. Den får nog ligga ett tag. Kanske för alltid.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar