torsdag 16 oktober 2014

Den som väntar på nåt gott...

Denna bok utkom första gången under ett brinnande världskrig, i två delar, 1941 och 1945, så den har ju några år på nacken. Jag minns att jag gjorde ett halvdant försök att läsa den i skolan, men då hade man så mycket annat i huvet att gamla vikingar inte direkt lockade.

Nu fick jag dock lust att ge den en ny chans och jävlar vad jag önskade att jag läst den tidigare - den är ju skitbra!

Läste också att den i olika omröstningar alltid hamnar i topp 10 bland de bästa svenska böckerna någonsin. Jag förstår det.

Historien är ganska enkel och utspelar sig under vikingatiden och följer huvudpersonen Orm Tostesson, som tack vare sin röda kalufs och sinne får namnet Röde Orm. Man får följa honom genom livet från uppväxten och hur han blir hövding och ger sig ut på resor till allsköns exotiska platser.

Trots att boken skrevs för över 70 år sedan och språket är lite förlegat och historien utspelar sig för över 1000 år sedan, är det en förvånansvärt modern bok. Inte så spännande, men väldigt intressant och man fastnar direkt och kan inte sluta läsa. Man får verkligen en känsla av att det var precis såhär det var och man kan se scenerna framför sig. På tal om scener, ska det nu tydligen göras film av boken, i Sverige. Det kan nog bli riktigt bra - eller totalt fiasko.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar