torsdag 12 mars 2015

Dubbla känslor för herr Månvinge

Har haft denna bok rätt länge nu, men har dragit mig för att läsa den, delvis för att jag inte gillar att ge kriminella och liknande uppmärksamhet. Det finns alltid en risk att böcker som denna blir en enda lång bortförklaring av sitt eget misstag eller brott och bara lägger skulden på alla andra.

Men jag tog tag i saken och började läsa/lyssna på denna bok och försökte göra det med öppet sinne utan några förutfattade meningar.

Den börjar lite trevande och man får inte så mycket bakgrundshistoria eller lära känna författaren, men det är ju långt kvar, tänkte jag, det hinns nog med. Och kanske är det just den inledningen som gör att jag trots vad Jens Månvinge faktiskt gjorde, orkar läsa vidare. Och faktiskt får ett visst förtroende för hans berättelse. Han berättar kallt om hur han försökte smuggla hash, men blev lurad och så småningom kastad i fängelse. Det är inget malande om hur han blev lurad de elaka och dumma eller tyck-synd-om-mig-dravel. Nej, han berättar om vad som händer, ganska sakligt och ibland lite tråkigt, men egentligen utan att lägga någon värdering i det. Han fuckade upp och han får stå sitt kast. Så långt verkar vi vara överens.

När han senare blir satt i fängelset som kallas Bankok Hilton och som ska vara ett av världens värsta, blir man mest upprörd över förhållandena som råder med skit och prygel och överfulla celler utan minsta bekvämlighet. Det låter inte som den bästa semestern, men det ska ju inte ett fängelse å andra sidan vara. Jag skulle nu kunna börja uttrycka mina åsikter om och jämföra olika länders handhavande av brottslingar, men det tänker jag hålla mig borta från.

Överlag är detta en rätt intressant och underhållande bok, även om den utspelar sig i ett av världens rövhål, men det ska ju vara sanningen och den är alltid tacksam att läsa. Herr Månvinge gjorde en brottslig handling och han åkte fast. Han blev straffad och han fick uppleva ett av de hårdare straffen, men han tog sig igenom det och han skrev en bok om det. Den boken har jag nu läst. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Tänk så, och du har en rätt bra bok framför dig.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar