måndag 23 mars 2015

För smart för mig?

Det här är en väldigt smart bok. Sofi Oksanen skriver väldigt målande och får med varje detalj och varje tanke hos huvudpersonerna. Det är väldigt mycket information mellan pärmarna och hon knyter ihop allt väldigt smart. Titeln får sin smarta förklaring, även om man måste var uppmärksam. Till och med omslaget är väldigt smart - ett porträtt ihopsatt av delar som med tiden blir en helhet. En hel man som ändå har missade skarvar och synliga tecken på var varje del börjar och slutar. Det innehåller mycket.

Tyvärr är kanske detta för smart för mig. Eller är jag för smart för boken? Oavsett vad, så var denna bok ofantligt tråkig och seg. Berörde mig inte ett dyft.

Fru Oksanen må höjas till skyarna och plocka hem den ena utmärkelsen efter den andra, men denna berättelse gav mig ingenting och jag tog mig med nöd och näppe igenom den. Andra älskar den, det förstår jag, men jag kan inte förstå varför.

Finns hon Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar