torsdag 2 april 2015

1984

Läste denna bok nån gång i skolan, tror det var högstadiet och blev den gången rätt fascinerad. Jag minns att vi diskuterade boken efteråt och alla tyckte nog den var rätt harmlös och insåg att George Orwells framtidsvärld lyckligtvis inte skulle hinna slå in. Såg sedan filmen, men har inte något bestående minne av den, så jag får nog se till att se om den.

Nu har jag iallafall läst, eller lyssnat, på boken igen och jag kan lyckligtvis fortfarande konstatera att världen ser annorlunda ut. Inte nödvändigtvis bättre på alla plan, men annorlunda.

Det är ju en ganska dyster tillvaro som beskrivs i boken och en värld som är totalitär och toppstyrd av Storebror in i minsta detalj. Idag ter den sig lite harmlös, men jag förstår att när den skrevs, precis efter kriget, upplevdes den annorlunda. Det är ett skräckscenario och det skulle kunna ha blivit så i mångt och mycket om fel personer kommit till makten. Min direkta tanke går till Nordkorea, det är väl det landet som mest liknar Orwells värld. Och där vill man ju inte bo!

I stort sett är detta en bra och välskriven bok. Det märks att Orwell lagt ner en del tankearbete innan han satte fingrarna på skrivmaskinens tangenter. Man måste nog läsa den med tanke att den är skriven 1948, för idag är de flesta böcker och filmer på många sätt så mycket värre. Men, jag gillar boken och den håller än.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar