torsdag 30 april 2015

Befriande läsning!

Birgitta Forsman är en klok kvinna. I denna bok klargör hon sin övertygelse att etik och moral egentligen inte behöver ha något med religion att göra. Jag håller med. Faktum är ju att man ganska ofta idag får bevis för att de inte alls går hand i hand. Jag tänker på alla våldsdåd och mord som görs "i Guds namn". Hur tänker man då? Står det inte nåt i budorden om det?

Jag gillar förvisso hennes förra bok Arvet från Darwin bättre, men som varandes ateist är ju denna obligatorisk. Jag håller med i det mesta hon skriver och det är skönt och befriande att läsa om det. Ofta framstår det så enkelt och självklart när någon annan sätter det på pränt.

Denna bok har ju fått en hel del kritik, som böcker av denna typ ofta får, men jag är ganska säker på att om denna bok skulle sälja så bra att den om 5-6 år kommer ut i en ny upplaga, kan det mycket väl vara så att den upplagan har reviderats och en del fakta har kollats och justerats efter den tidens vetskap. Bibeln däremot har utkommit i jag vet inte hur många upplagor, men den ändras banne mig inte. Påpekar man detta, får man inte glada tillrop från det kristna samhället. Aja baja!

Nej, jag gillar denna bok och Birgitta Forsmans tankar och åsikter. Den får sin självklara plats i hyllan bland Christopher Hitchen, Richard Dawkins, Ingemar Hedenius och Sam Harris.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar