onsdag 25 maj 2016

Hatten av för Hannes Råstam!

Hannes Råstam finns inte med oss längre, men han gjorde minst sagt intryck med sina böcker och TV-filmer och han hade säkert avslöjat många fler om han fått vara i livet.

Denna bok tar upp fallet med Thomas Quick/Sture Bergwall som anklagades för att vara en av världens värsta massmördare och även dömdes för flera mord, men sedemera blev frikänd. Frikännandet måste i mångt och mycket tillskrivas Hannes Råstam och han envetna grävande efter sanningen.

Jag är ingen jurist eller ens i närheten och kan därför inte bedöma huruvida Quick blev dömd på rätt grunder eller inte, men denna bok ställer onekligen frågor som får en att fundera på om det verkligen gått rätt till. Jag tycker Hannes på ett väldigt bra sätt hela tiden håller sig neutral och inte påstår att någon egentligen har fel och han rätt, men han påpekar brister i underlag och bevis som ligger till grund för utredningarna och domarna. Han försöker inte skriva nån på näsan att han har rätt och andra fel, utan förklara bara vad som står i förhörsprotokoll mm. Man får sen bilda sig en egen uppfattning.

Historien är ju som den värsta kriminalroman och man är fast från sida ett. Trots att jag visste utgången, så ville jag bara läsa mer och mer. Att historien är sann, gör den bara mer inressant. Detta var den bästa och mest intressanta bok jag läst på länge. Högsta betyg!

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar