tisdag 31 maj 2016

Horst levererar - något mindre denna gång!

Fjärde boken av herr Horst om kriminalkommissarie William Wisting som ännu en gång står i centrum och ska lösa det obligatoriska mordet. Han får av en slump reda på saker som ingen kände till och kan på så sätt vända på allt och få rätt man bakom galler till slut.

Jag har gillat de andra böckerna väldigt mycket, men tyvärr är denna bok inte riktigt lika spännande och välskriven. Det blir lite förutsägbart, även om historien är ok. Dottern Line finns som tidigare med och hon har en stor del i avslöjandet. I denna bok är hon gravid och jag får en känsla av att just det faktumet har författaren kommit på ganska sent och skrivit in i boken för att på så sätt skruva till storyn ytterligare och få till några spännande scener. Men, jag kan såklart ha fel.

När jag läste recensioner om denna bok, var det flera som placerade den som Jørn Lier Horsts bästa. Jag kan tyvärr inte hålla med. För mig är det en bra bok, lite lagom spännande och bra sommarläsning, men inte mer. Ska man läsa en riktigt bra bok av Lier Horst, bör man således välja en av hans andra, tidigare alster.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar