måndag 8 juli 2013

Vansinnigt dilemma!

När jag var i tonåren plöjde jag igenom alla Dean R Koontz böcker och tyckte de var fantastiska. Spännande och otroligt fängslande. När mina polare lovordade Stephen King, kontrade jag med Koontz. Det var lite som Beatles eller Stones...

Numera har herr Koontz gjort sig av med sitt R i namnet, men han skriver fortfarande böcker i samma genre. Jag har inte läst något av honom på många år, så detta skulle bli ett intressant återseende. Det blev det också!

Storyn går ut på att bokens huvudperson Billy hittar en lapp på sin bil där det står skrivet "Om du inte tar den här lappen till polisen och underrättar dem kommer jag att döda en förtjusande, blond lärarinna någonstans i Napa County. Om du tar den här lappen till polisen kommer jag i stället att döda en gammal kvinna som är engagerad i välgörenhetsarbete. Du har sex timmar på dig att bestämma dig. Valet är ditt."

Bättre kan det ju knappast börja. Så hur han än gör kommer någon att dö. Och han är ansvarig. Knepigt dilemma. Han gör ändå ett val och han inser efter att tag att detta inte var något skämt - förutsägelsen stämmer. Efter ett tag dyker en ny lapp upp...

Jag gillar den här boken. Den börjar bra och spänningen håller i sig. Jag tycker att slutet kanske är lite enkelt, men i det stora hela var det en bra bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar